O nás  |  Čo je to JUDO  |  Tréningy  |  Výsledky  |  Galéria  |  Kontakt  |  Linky   |  Novinky

Čo je to JUDO


  1. Úvod
  2. História JUDO
  3. Filozofia a symboly JUDO
  4. Etika v JUDO
Pre lepšiu orientáciu v japonskej terminológii pozri slovník
Úvod

Judo je “Cesta“ rozvoja osobnosti, ktorá je prístupná chápaniu ľudí na celom svete. Práve tak ako je bojovým umením, je aj športom a zároveň i formou fyzického a duševného tréningu.

 “Judo je prostriedkom čo najefektívnejšieho použitia fyzickej a duševnej sily. Toto cvičenie znamená neustále zlepšovanie sa po psychickej a fyzickej stránke prostredníctvom sebaobranných techník. Prvotným predmetom Judo je teda sebazdokonaľovanie sa, učenie sa byť užitočným pre okolitý svet.“ (J. Kano)

Z citátu vyplýva, že Judo nám nezlepšuje len fyzickú stránku, ale má aj veľký výchovný prínos. Je až neuveriteľné, ako rýchlo sa Judo dostalo do povedomia ľudí celého sveta. Zo začiatku to bola len hŕstka nadšencov a stačilo len 100 rokov,čo je v historickom kalendári zanedbateľný časový úsek a z Judo sa stal, vďaka prepojeniu medzi jednotlivými kontinentálnymi organizáciami, svetový fenomén. Judo nás oslovuje najmä ako športové stretnutie, no mnohým dávajú jeho tradície inšpiráciu aj dnes a čo je potešiteľné, že tieto duchovné hodnoty oslovujú aj vedúcich predstaviteľov iných športových odvetví. Tým sa vlastne napĺňajú slová Prof. Jigoro Kana “byť užitočným pre celý okolitý svet.“

Judo sa zrodilo v 15-tom roku obdobia Meiji (1868-1912). Duchovná stránka tohoto umenia postupne dozrievala a o 40 rokov neskôr sa judo približovalo k dokonalosti. Jigoro Kano hovoril o dvoch hlavných princípoch judo, ktoré sa objavili od vzniku tohoto umenia: „Najlepšie využitie energie“ a Vzájomný blahobyt“. Judo nie je návodom na čo najlepšie použitie duševnej a fyzickej sily pri útoku a obrane, je skôr návodom na prijatie a použitie tohoto princípu vo všetkých oblastiach života.

Judo je úpolovou disciplínou prejavujúcou sa v troch rovinách.

Prvá rovina je sebaobranná, ktorá demonštruje schopnosť zvládnuť situácie, ohrozujúce zdravie alebo život jedinca.

Druhá rovina je rovinou športovou, kde dvaja protivníci sa snažia získať víťazstvo úspešným prevedením judo techniky, alebo technickou prevahou.

Tretia rovina je rovina rekreačná, kde cvičenie je zamerané na zlepšenie fyzického a duševného zdravia. Navyše judo nemôže existovať bez sociálneho a duchovného aspektu. 

História JUDO

Z predhistorických a historických dianí až do dnešného dňa, v každej spoločnosti, v každom národe, boj a zápas získal veľmi dôležité postavenie. Bolo to dôsledkom samotnej podstaty človeka - jeho konania pre udržanie sa pri živote, pre zachovanie rodu, klanu, životného priestoru, lovišťa atď... Keď budeme posudzovať rôzne kontinenty, tak zistíme, že v spôsobe boja, vo vedení vojenských operácií a pod. sú veľmi veľké rozdiely. Najväčší kult boja a zápasu bol dosiahnutý na územiach juhovýchodnej Ázie, kde sa boj stal súčasťou národných tradícii.

Japonci ako prvý na svete povýšili úpolové disciplíny do pozície umenia, pretože sa v nich rovnako ako v hudobnom a výtvarnom umení prejavujú inšpirácia, intuícia a cit. Japonským cieľom bolo samozrejme vychovať nie priemerného, ale kvalitného a uznávaného umelca.

Judo ako šport vzniklo v Japonsku vyčlenením určitých techník z bojových umení Ju Jutsu a niektorých ďalších bojových umení. V prvom rade bolo nutné vyčleniť techniky, ktoré by mohli pri samotnom stretnutí spôsobiť súperovi zranenie. Čím je teda Ju Jutsu, o ktorom sa hovorí, že sa stalo otcom Judo? Ju Jutsu obsahuje techniky hodov, úchopov, škrtení, útokov na kĺby, úderov, bodnutí a kopov. Niekedy, okolo 17. storočia začali byť tieto techniky zostavované do systému a precvičované ako obyčajnými ľuďmi, tak aj samurajmi.

Osobnosť, ktorá zohrala pri vzniku Judo najväčšiu úlohu, je osobnosť Jigora Kana.

Jigoro Kano sa narodil 28. októbra 1860, napriek svojmu malému vzrastu a slabej telesnej konštrukcii sa rozhodol zaoberať štúdiom bojových umení.

Počas niekoľkých rokov pravidelného cvičenia začína formovať systém, v ktorom chce skombinovať bojový tréning s psychickým a fyzickým rozvojom osobnosti. Snaží sa vytvoriť komplex fyzických aktivít, ktoré by boli vhodné nielen pre výcvik ozbrojených zložiek ako vojenské umenie, ale aby ako umenie boja malo pozitívum aj pre širokú verejnosť. Jigoro Kano začína tým, že v roku 1885 z Tenjinshinyo Ryu preberá a spracuváva Atemi waza a Katame waza a z Kito Ryu preberá a spracuváva Nage waza. Jigoro Kanovi sa podarilo povýšiť fyzický aspekt tréningu na úroveň intelektuálnej a morálnej výchovy, čím v podstate vytvoril a založil vlastnú školu Kodokan a v nej vyučoval svoj vlastný systém Jiu-Jitsu, ktorý nazval Judo.

Keďže Jigoro Kano od začiatku kládol dôraz na duchovnú a filozofickú stránku, nestalo sa Judo iba jedným z nespočetného množstva bojových umení, no dostalo i vysoký spoločenský kredit.

Niektoré pramene uvádzajú rok 1882 ako rok vzniku Judo. Je potrebné si však uvedomiť, že išlo o neustály proces objavovania, osvojovania, vznikania, rozvoja, zanikania a opätovného vznikania jednotlivých techník. Zásady techník Kodokan Judo boli stanovené v roku 1887, ale vnútorná náplň sa zdokonaľovala až do roku 1922 a v takej podobe, až na malé zmeny, sa zachovala až dodnes.

Jednou z hlavných ídeí zakladateľa bola aj táto myšlienka: “Judo je najlepší prostriedok na cvičenie tela i ducha, pričom metóda výcviku nevytvára nebezpečenstvo pre ľudský organizmus. Judo je prostriedkom čo najefektívnejšieho použitia fyzickej a duševnej sily. Toto cvičenie znamená súčasné zlepšovanie sa po psychickej a fyzickej stránke prostredníctvom sebaobranných techník a učenie sa podstate „Cesty“ prostredníctvom skúseností. Prvotným cieľom Judo je teda sebazdokonaľovanie, a tým učenie sa byť užitočný pre svet okolo seba “.

Jigoro Kano tento smer telesnej výchovy preferoval aj pre výcvik policajných a vojenských zložiek. Aby však Kodokan Judo bolo vyučované v ozbrojených zložkách, museli žiaci Kodokan-u absolvovať konfrontačné zápasy v Dojo Saburi a tak obhájiť svoje postavenie medzi ostatnými školami Ju Jutsu. V roku 1885 policajný prefekt Mishima usporiadal prestížny turnaj medzi jednotlivými školami. Turnaj sa konal v policajnej hale Joakene v Shibe. Podľa niektorých dostupných historických materiálov Kodokan Judo uštedrilo svojim súperom zdrvujúcu porážku a týmto výrazným úspechom školy Jigoro Kana sa dosiahlo, že inštruktori Kodokan-u mali výhradné právo podieľať sa na výcviku sebeobrany v ozbrojených zložkách.

Na prelome storočí Kano a jeho žiaci, odchádzajú z Japonska (Sasaki Kichisaburo - Rakúsko-Uhorsko, Joshitaki Yamashita a Gunejiro Tomiti - USA, Jukio Tani - Veľká Británia ...) do celého sveta, aby tam šírili myšlienky Ó senseia. V rokoch 1933 a 1936 navštevuje Kano aj ČSR.

V roku 1938 sa zúčastňuje 37. zasadnutia Medzinárodného olympijského výboru v Káhire, kde bolo rozhodnuté prideliť XII. Olympijské hry Japonsku (pre II. svetovú vojnu sa však neuskutočnili). Z Káhiry sa plaví loďou Hikawa Maru domov. Počas plavby Jigoro Kano ochorel na zápal pľúc a 4. mája 1938 zomiera.

Na 57.generálnom zasadnutí Medzinárodného olympijského výboru v Ríme, ktoré prebiehalo 22.augusta 1960 v hoteli Excelsior bolo Judo s konečnou platnosťou prijaté medzi olympijské športy a bolo zaradené do programu Olympijských hier v Tokiu v roku 1964.

Filozofia a symboly JUDO
Filozofia JUDO

Jigoro Kano hovorí o dvoch hlavných princípoch v Judo, ktoré sa od vzniku umenia objavili: “Najlepšie využitie energie“ a “Vzájomný blahobyt“.

Judo nebolo pôvodne brané ako jedno z odvetví športu, ale ako vojenské umenie. Preto ak sa chceme brániť akémukoľvek útoku, musíme čo možno najlepšie využiť svoju mentálnu energiu a fyzickú silu. Toto platí rovnakou mierou pre obranu, tak aj pre útok. Jigoro Kano kládol dôraz pri výuke Judo na to, že ak vieme využiť tento princíp pri útoku, alebo obrane, vieme ho využiť aj v iných oblastiach.

“Na svete sa musí vykonať mnoho vecí a nech je predmetom nášho snaženia čokoľvek, najbežnejším princípom pre úspech je najefektívnejšie využitie tela a mysle.

Judo totiž nie je návodom na čo najlepšie použitie duševnej a fyzickej sily pri útoku a obrane, je to skôr návod na prijatie a použitie tohoto princípu vo všetkých oblastiach života. Takto sa čo “Najlepšie využitie energie“ stáva základným princípom, ktorého aplikáciou sa dá dosiahnuť napredovanie a rozvoj ľudskej osobnosti .“

Symboly JUDO

Význam a symbolika Gi

So slovom Kimono sa stretávame pri cvičení bojových umení veľmi často. Je potrebné si však uvedomiť, že kimono je slávnostný odev. V Kimono sa vydávajú japonské ženy, vykonávajú sa v nich rôzne slávnostné obrady a obliekajú sa pri národných sviatkoch a tradičných slávnostiach. Je krásne vyšívané a rôznofarebné. To je Kimono.

Gi má takisto rôznu farbu. Vždy je však jednofarebné. Judo-gi má vo svojej podstate farbu bielu. (S modrou sa stretávame len na ME pre lepšie rozoznanie judistov.) Judo-gi sa skladá z dvoch dielov, z horného a dolného, z hrubšieho a tenšieho, z roztvoreného a uzavretého proste jing - jang. Gi nám symbolizuje teda celý svet, celú prírodu, všetky zákony života, je vlajkou víťazstva nad naším životom. Pokiaľ ho nebudeme rešpektovať a ctiť, stráca všetku svoju moc a nemá väčšiu hodnotu ako balíček handier. Judo-Gi si neobliekame len preto, aby sme si ušetrili civilný odev, obliekame si ho preto, lebo je spojené s históriou, tradíciami a s duchovnými hodnotami Judo.

Význam a symbolika Obi

Obi je opasok všetkých cvičencov Budo. Je vyrobený z textilu alebo z čistého hodvábu. Slúži na upravenie a priviazanie Judo-Gi. V minulosti mnohí adepti Judo nosili obi aj pod blúzou civilného šatstva. Bol to predmet ich úcty, duch majstra a Judo. Nosenie pásu im stále pripomínalo etiketu Judo, a tým usmerňovalo ich správanie aj na verejnosti. Už pri opásavaní obi zistíme, že to nie je len obyčajný opasok slúžiaci len na upevnenie kabátca. Cvičenec si ho obtáča dvakrát okolo pása tak, aby sa za chrbtom neprekrížil. V literatúrach sa uvádzajú dve príčiny, prečo sa nesmie prekrížiť. Prvé hľadisko je, že každý záhyb nachádzajúci sa na chrbte, pri páde bolí. Druhé hľadisko, uvádzané starými majstrami, ktoré sa zachovalo len v ústnej podobe, hovorí, že by došlo ku skríženiu myšlienok a opusteniu princípu Do. Majster totiž odovzdávaním pásu, odovzdával aj svoju myseľ a myseľ všetkých majstrov jeho línie. Odovzdaný pás bol symbolom autentičnosti Cesty.

Prvé čo nezainteresovaného pozorovateľa zaujme, je farebnosť Obi. Pôvodne malo obi tri farby, bielu, hnedú a čiernu. Aj tieto tri farby, ako aj mnohé iné veci v Budó, majú korene v dávnej minulosti a samozrejme v Budhizme.

Jeden z mnohých mýtov o vzniku farebnosti Obi hovorí, že keď začíname praktikovať za-zen náš pás je biely. Po uplynutí niekoľkých mesiacov sa pás špiní. Japonci sú presvedčení, že to nie je špina zvonku, ale že sa očisťuje ich myseľ. Obi začína mať hnedú farbu. Po uplynutí niekoľkých rokov praxe je naša myseľ už takmer čistá, to znamená, že všetko to zlo, tá špina je zachytená na Obi. Obi je už také znečistené, že má čiernu farbu. Ak je naša myseľ čistá, uplne čistá, nepripútaná k nijakým hmotným statkom a svetským radostiam, dokáže naša čistá myseľ očistiť aj naše telo, náš odev, naše okolie. Pravý Budó-ka sa však neuspokojí s dosiahnutým a stále na sebe pracuje, ako fyzicky, tak aj duševne. Na postupne vybledajúcom páse sa začína objavovať červené zafarbenie. Je to neklamný znak toho, že cvičenec pri dosahovaní vytýčeného cieľa prešiel veľkým utrpením a červené zafarbenie, nie je nič iné ako krvavé škvrny. A tak tu máme ďalší pás, na ktorom sa striedajú červené a biele pruhy. No a po celoživotnej tvrdej práci, červené škvrny pribúdajú až sa Obi stáva krvavo červeným. Legenda hovorí, že Jigoro Kano si po červenom Obi obliekol opäť Obi biele. Tento akt bol sprevádzaný jeho slovami: “Zo žiaka sa stal majster, no aj majster je stále iba žiakom“.

Dnes sme svedkami toho, že pás dostane ktokoľvek po zvládnutí určitých techník. Z predchádzajúcich viet však jasne vyplýva, že v minulosti sa Obi odovzdávalo nielen cvičencom, ktorí boli len dobre technicky vybavení, ale cvičencom, ktorí mali potrebné technické a aj charakterové vlastnosti. Že tieto slová sú pravdivé, o tom svedčia aj dochované listiny, čo všetko sa vyžadovalo od adepta, ktorý sa pripravoval na prijatie pásu. Pred prijatím pásu sa musel adept vykúpať, ostrihať si vlasy a obliecť čisté, poprípade nové Judo - Gi. Zvlášť si musel očistiť ruky, ústa, uši, nos a oči, čo znamenalo očistenie piatich zmyslov. Bola to skutočne viac udalosť duchovná ako technická. Keď si judista oblieka čierny pás, zmení a ovplyvní to jeho správanie. To je “sila Obi“. Japonci sa domnievajú, že pás nie je hmotný, ale je to symbol života, vesmírnej pravdy.

Aj profesor Jigoro Kano zaviedol pôvodne farebné rozlíšenie žiackých a majstrovských stupňov podľa starých mýtov a legiend.

Neskôr sa u žiackých stupňov technickej vyspelosti zaviedlo bohatšie farebné značenie, ktoré však takisto nebolo navrhnuté len na rozlíšenie, ale takisto má filozofický - symbolický podtext.

6.kyu  biele Obi
5.kyu biele Obi
4.kyu biele Obi
3.kyu hnedé Obi
2.kyu hnedé Obi
1.kyu hnedé Obi
1.-5. Dan čierne Obi
6.-8. Dan Obi s červenými a bielymi dielmi
9.-10.Dan červené Obi

Biele Obi - táto farba označuje nevinnosť, neskúsenosť. Stretol som sa aj s termínom panenská čistota. Je to farba vedomia, ktoré je nedotknuté (samozrejme len čo sa týka Budo), prázdne. Je to farba začiatočníkov.

Žlté Obi - žltá farba je farbou ranného slnka, ktoré je zase symbolom nového dňa, prichádzajúceho svetla, vďaka ktorému na stromoch dozrievajú plody. Je to farba vedomia, ktoré začína chápať, je to farba úsvitu a odhalenia nových horizontov.

Oranžové Obi - oranžová farba je takisto farbou slnka, no už na sklonku dňa. Je to farba vedomia, ktoré už pochopilo a našlo si svoje miesto. Nositeľ tohoto Obi už neodhaľuje nové horizonty, ale sa k nim obracia a vydáva sa im v ústrety.

Zelené Obi - zelená je farba lesa, trávy, prírody. Zelená patrí tomu, kto je schopný spracovať a využiť slnečné svetlo, tomu kto je schopný tvoriť nové myšlienky a hľadať nové riešenia.

Modré Obi - modrá je farbou oceánu, vôd a neba. Modré Obi zasluhuje ten, koho túžby a snaženie siahajú až k ďalekým horizontom. Jeho myseľ musí byť priezračná ako voda z bystrín Hory purpurového mraku (v Taoistických spisoch je to posvätná hora). Nositeľ modrého Obi ešte neobjavil tajomstvá hlbín mora a výšav vesmíru, ale je už schopný druhým dávať. “Nebo dáva život miliónom, aby tí laskaví mali možnosť praktikovať svoju dobrosrdečnosť, a aby dobrí ľudia mohli hromadiť dobro: a tak rozšíriť svoju myseľ k ochrane a opatrovaniu veľkého množstva ľudí“.

Hnedé Obi - hnedá farba je farbou pôdy, do ktorej keď zasadíme semienko, tak môže vzklíčiť. Hnedá je farbou trvanlivosti a spoľahlivosti. Technické schopnosti tohoto človeka sú už na dostatočne vysokej úrovni, jeho vedomie je vedomím zeme - je plodné a jeho myseľ je plodná a neoblomná.

Čierne Obi - čierna farba je farbou noci. Noc však neznamená koniec, ale je to predzvesť nového dňa a opäť východu slnka. Je to farba záväzku voči Budo. Cvičenec, ktorého obopína tento pás, je predurčený na to, aby ukázal vychádzajúce slnko novým adeptom Judo.

Červeno-biele Obi - biela je farba duševnej čistoty, červená je farbou obetovania, oddanosti a pokory. Každý krok vlastníka tohoto pásu je krokom cez svoje ego. Pri cvičení Kata s Katana je každý rez, nie rezom do protivníka, ale rezom vlastného ega. Červené Obi - majitelia týchto Obi celý svoj život sa snažili prijať energiu zo Slnka. Táto energia, dokonalosť, duševná harmónia a obeta sú farbou červenou.

Etika v JUDO

Etika ako pojem je nadradený pravidlám definujúcim dobro a zlo, čestné a nečestné, správne a nesprávne, mravné a nemravné. Etika nám pomáha fungovať a prežiť nášmu ľudskému spoločenstvu ako takému. Veľká väčšina etiky je spoločná všetkým športovcom, všetkým ľuďom sveta. Etika, to sú historicky, postupom času navŕšené nepísané pravidlá, ktoré determinujú naše správanie a naopak, naše správanie determinuje etiku.

Trénerovi dávajú jeho žiaci veľa otázok. Jedna z nich je aj tá, čo má judista robiť, ako sa správať, ak sa dostane do existenčne vyhrotenej situácie, ak je ohrozené jeho zdravie, alebo zdravie a bezpečnosť jeho okolia. Našťastie otázky tohoto znenia sa u nás zatiaľ vo väčšej miere riešia iba ako teoretický problém. Pre judistu by malo platiť, že v žiadnom prípade nesmie byť agresorom on. Musí si uvedomiť, že aj prejavy verbálnej agresie môžu byť zámienkou, pre alkoholom opojeného človeka, na násilné vyústenie konfliktu. “Nevyslovuj slová, ktoré môžu vyvolať nesváry. Vynasnaž sa uzmieriť a vyriešiť každý konflikt, aj ten najmenší.“ Ale aby sme sa vrátili k otázke, ktorú kladú žiaci. V situáciach, kde je agresor druhý, platia pre každého občana, teda aj judistu, ustanovenia platného zákonníka. Je už však na svedomí a etickej vyspelosti každého jedinca, aby urobil pre obranu a ochranu skutočne len to, čo je nevyhnutné. Útočník, ktorý prestal útočiť, prestáva byť agresorom a stáva sa ním ten, ktorý by mu chcel dokázať svoju prevahu. Z daného vyplýva, že etika nie je niečo na čo sa s opustením Dojo zabúda. Je to vlastne podstata nášho bytia. Etické pravidlá boli počas vývoja jednotlivých škôl kodifikované, v podobe určitých predpisov, morálnych kódexov, ktoré boli presne formulované a dbalo sa na ich striktné dodržiavanie. V jednotlivých školách Ju Jutsu mali tieto predpisy podobné ba až totožné znenie s predpismi budhizmu. Neboli v nich však obsiahnuté iba vyslovene etické normy, boli v ních zahrnuté aj nariadenia týkajúce sa pitia nápojov, stravy, dennej hygieny, pohlavného života... V niektorých starých školách Ju Jutsu dokonca platilo nepísané pravidlo, neučiť umenie boja nikoho, kto nie je budhista. Budhista je totiž vo svojej podstate človek asketický, neútočný, dobrý, má absolútnu úctu k starším, váži si všetko živé, proste - má v sebe mier. Čo je však najdôležitejším znakom etiky každého judistu je to, že všetky etické pravidlá sú mu vlastné, je s nimi vnútorne stotožnený a nedodržuje ich iba preto, že to niekto vyžaduje. Etika nie je dovtedy etikou, pokiaľ nie je najvnútornejším presvedčením. Ak ide o presvedčenie, etika sa stáva filozofiou života. Etika nie je etikou, ale iba nič nehovoriacimi slovami, ak sa obchádza, keď sa nik nedíva. A preto dodržiavanie týchto pravidiel je to najťažšie a najpodstatnejšie. Je jedným z hlavných motívov a úloh trénera Judo, aby sa snažil o vštepenie etických noriem a hodnôt svojim žiakom. Ďalším dôležitým faktorom je, aby sme nežiadali od zverencov niečo, čo nie sme schopný robiť my, alebo čo nerobíme. Učiteľ Judo, by nemal nikdy nič predstierať, pretože žiaci to vycítia a prestanú si vážiť samotného učiteľa a aj myslenie učiteľov, predkov. Ak chcem niečo vyžadovať, musím to v prvom rade robiť aj ja. Samozrejme, že etika Judo nie je v žiadnom rozpore s etikou života, ba práve naopak. A práve to, ako sa naši cvičenci správajú na verejnosti, by mala byť pre nás tá najdôležitejšia osobná úloha. Čo z toho ak vychováme človeka, ktorý sa vie správať len v Dojo? Často sa nám stáva, že cvičenci prichádzajú sa zaoberať Judo len pre svoju osobnú márnivú potrebu, ukojiť vlastné ego, dokázať si, že sú silnejší, ako druhí. Preto hlavnou úlohou trénera Judo je vštepovať zverencom úctu k druhému, vzájomný rešpekt, odbúrať u nich potrebu dominovať nad niekým iným. Zmyslom Judo je prekonať svoje ego, zvíťaziť nad sebou samým, nad vlastnou slabosťou. Iste bude mnoho ľudí namietať, že v randori ide o prekonanie druhého. Zápas s druhými je síce dôležitý, ale výhra za každú cenu nie je konečným cieľom. Preto orientovanosť myslenia dovnútra je tým, čo odlišuje pravého judistu od ostatných ľudí. Ak človek dospeje do určitého štádia vnútorného vývoja, nepotrebuje si dokazovať svoje kvality a nepotrebuje to dokazovať ani iným. Práve naopak, snaží sa zo svojich kvalít odovzdať druhým čo možno najviac. Ak človek učí niekoho iného, tým nestráca nič zo svojich skúseností. Učením druhých človek získava.

ETIKETA V JUDO

Ak berieme etiku ako najvnútornejšie zákonitosti správania sa jedinca, etiketa je súhrn príkazov, predpisov a nariadení týkajúcich sa vonkajšej, formálnej stránky správania sa určitej skupiny ľudí. Štruktúra etikety bola zostavená tak, aby niečo vyjadrovala. Je nám však jasné, že nie je takmer možné sa úplne stotožniť s etiketou tak, aby formálna podoba správania bola aj vnútorne, emocionálne prežitá. Tieto pravidlá, nariadenia a predpisy (10 Buddhových KAI, Musashiho DOKUKÓDÓ...), to nie sú proste predpisy, ktoré sa dajú pochopiť len rozumom, to sú predpisy, ktoré sa musia cítiť. Ak sme v niektorých prípadoch svedkami toho, že sa etiketa stáva prázdnym, nič nehovoriacim rituálom, nie je to chybou etikety ako takej, ale ľudí, ktorí ju praktizujú. Etiketa však môže byť účinným prostriedkom, najmä psychologickým, pre vybudovanie hodnotových rebríčkov v oblasti etiky. Dodržiavanie etikety, ak sa s ňou človek stotožní, mení do určitej miery aj jeho vnútorné postoje. Mohlo by sa zdať, že obmedzenia, ktoré sú vyvolané etiketou, musia u jedinca spôsobiť nechuť, odpor a averziu. U koho však dochádza k úplnému rozkolu medzi jeho vnútornými postojmi a medzi etiketou Judo, ten odchádza z Dojo sám. Je to vlastne v poriadku s princípmi Judo. Judo nikoho k ničomu nenúti, Judo je len prostriedkom pre formovanie, nie pre zmenu osobnosti. Všetci sú slobodní ľudia, majú sa možnosť rozhodnúť sami o odchode. My už dnes nevyžadujeme aby každý koho príjmeme do Dojo bol budhista. Chceme a snažíme sa z každého vychovať dobrého človeka.

Etika a etiketa. Dva termíny, ktoré sa niekedy zamieňajú, inokedy stotožňujú. Vo všeobecnosti však možno povedať, že kde niet etiky, tam etiketa vyznieva falošne a stáva sa samoúčelnou. Na rozdiel od etiky, ktorá je tvorená históriou, etiketa históriou vytvorená bola. Etiketa predstavuje prepojenie cvičenca s históriou a tradíciami. Každý z nás je produktom historického vývoja. A len vtedy, ak pochopíme tento vývoj, môžme si uvedomiť svoje miesto, svoju cenu a svoju úlohu. Všetkým je nám jasné, že miesto a čas, v ktorom žijeme, ovplyvňujú naše myslenie, naše konanie, našu existenciu. Miesto nás ovplyvňuje svojimi národnými tradíciami a kultúrou. Čas, práve stupňom vývoja etiky. Etiketa, ktorú dodržiavame dnes, určite nie je presnou kópiou tej, podľa ktorej sa riadili, a ktorú si vážili starí majstri. Jednak je to spôsobené časom, jednak určitým spoločenským vývojom a v našich podmienkach najmä podmienkami a prostriedkami, ktoré sú nám k dispozícii. Rešpektovanie týchto pravidiel správania sa na maximálnu možnú mieru nie je teda len bezobsažnou hrou, ale je to duchovné spojenie sa so všetkými, ktorí Judo cvičili a ctili. Nedá sa to vysvetliť, nedá sa pochopiť prečo je dôležitý pocit identity s myslením hnutia a kontinuity s minulosťou, musí sa to cítiť. Práve toto spojenie sa s minulosťou je jednou z hodnôt, od ktorej by sa nemalo ustupovať.

Etiketa nám navonok ukazuje, kto má kedy koho pozdraviť, kto kedy rozprávať, kto je akou autoritou a pod. Etiketa v Judo teda trénerovi umožňuje omnoho ľahšiu komunikáciu so zverencami. Pod vplyvom týchto pravidiel sú ľahšie ovládateľní. Veď už v starom japonskom prísloví sa hovorí: “Disciplína vedie k radosti.“ A je to skutočne tak. Pri striktnom dodržiavaní určitých pravidiel, pri železnej disciplíne, dochádza nakoniec k tomu, že cvičenci sa do Judo doslova zamilujú. Judo je ich životom aj láskou.

MORÁLKA: JUDO A NÁSILIE

Často sa stretávame s názorom, že niektoré športy sú manifestáciou agresivity. Mnohí ľudia vidia v týchto športoch len neestetické, agresívne aspekty. Lukostreľba, šerm, zápasenie, box, karate, Judo, ... Áno, v skutočnosti tieto športy ponúkajú nevyvrátiteľné dôkazy agresívneho správania. Niektorí sociológovia tvrdia, že toto agresívne správanie je výsledkom kultúrnej indokrinácie.

Všetky tieto javy a aspekty sú však v úplnom protikade a protirečení vyhláseniam ľudí, ktorí sú v spojení s bojovými umeniami. Prečo judisti tvrdia, že štúdiom Judo priviedli svoje “ja“ k vyššej morálke, k menšej násilnosti, k mierumilovnosti? Najprv si musíme ujasniť význam slov násilie a agresivita. Omyl v posudzovaní Judo ako športu vychovávajúceho k násiliu pramení práve zo zamieňania týchto dvoch pojmov. “Z hľadiska psychologického poňatia športovej činnosti sa agresivita v športe chápe ako neodlučiteľná súčasť športového boja. Agresivita znamená útočnosť a bez tej sa športová bojovnosť nezaobíde.“ Agresivita je teda útočnosť, nie násilie. V bežnom živote by akýkoľvek rýchly pohyb, úchop či podmet mohol znamenať násilie, nie však v Judo, ktoré je obmedzované pravidlami aby nedošlo k zraneniu. V Judo dochádza k oslobodeniu mysle od očakávania, že sa niečo podobné môže stať. Preto ak chceme zistiť, či Judo plodí násilie, je nedostatočné sledovať len blízkosť tiel a rýchlosť pohybov. Ak zoberieme akýkoľvek prípad, je nám jasné, že východné “bojové športy“ nemajú negatívne vplyvy, ale naopak smerujú k znižovaniu tendencie násilia a pôsobia ako brzdiaci činiteľ. Judo čoraz častejšie prijíma sebakontrolu ako základný princíp, preto je veľký predpoklad, že judisti a športovci iných úpolových športov sa v budúcnosti stanú najdisciplinovanejšími športovcami.

 HORE